VELUX Kick-off Event
Projektledelse af event
Som freelance projektleder fik jeg mulighed for at samarbejde med VELUX om et stort og spændende internt Strategy Kick-off event for deres ca. 500 medarbejdere i Products & Innovation. Efter måneders forberedelse sammen med et virkeligt godt projektteam kom dagen, hvor alle medarbejderne samledes til et kick-off event i Odense.
Et af de mest bemærkelsesværdige elementer ved kick-off eventet var et fokus på innovation og mennesker. Udover de strategiske aspekter var der også tid afsat til teambuilding og innovation med fokus på at bygge fremtiden huse af genbrugsmaterialer og se en masse innovative produkter.
Desuden var der tid til refleksion, som særligt skyldes, at vi havde besøg af Human Library: https://menneskebiblioteket.dk/ . 29 levende bøger af mennesker, der deler oplevelser og historier om deres liv og åbent svarer på spørgsmål. Menneskebøgerne repræsenterer en masse forskellige mennesker i samfundet, som ofte er udsat for fordomme og diskrimination. Et meget stærkt og personligt indslag i programmet, som varmt kan anbefales. Se også dækning fra TV 2 her: https://www.tv2fyn.dk/odense/levende-bibliotek-500-deltagere-fik-lov-at-laane-mennesker
Medarbejderne fik igennem gruppeaktiviteter mulighed for at styrke relationerne og nytænkning på tværs af teams og afdelinger. Der var indlagt pauser til netværk, kollegialt samvær og udveksling af ideer.
Som projektleder og aktiv del af projektteamet var min rolle ikke kun at lede, men også at sikre, at alle detaljer og praktiske opgaver blev håndteret effektivt. Det var et fantastisk team, hvor intet blev overset.
Efter eventet modtog vi en masse positiv feedback fra medarbejderne, der roste arrangementet for dets indhold og engagement.
Nogle af opgaverne var:
- Projektstyring af alle deadlines og milepæle
- Styring af eksterne partnere og leverandører
- Koordinering af interne video- og fotoshoots
- Hjælp til Logistik – planlægning af forsendelser
- Support til intern kommunikation, administration, e-mails.
Freelance konsulent – LEGO
Play Day 2023 - et global event
Jeg har arbejdet i LEGO Koncernen som ekstern konsulent og projektleder for Play Day 2023. I 8 måneder arbejdede jeg med koncept, aktiviteter, værktøjskasse med grafiske materialer, faciliteringsguides og -videoer, giveaways, logistik med mere for at sikre den lokale eksekvering af Play Day for LEGOs medarbejdere verden over.
Play Day er et globalt event, hvor en dag er dedikeret til leg med ønsket om at gøre alle medarbejdere til en global kraft for Læring gennem Leg. Ambitionerne for Play Day var høje og det er fantastisk at have været med til at komme i mål med et super koncept, flot visuelt design og værktøjskasse, en masse gode og sjove aktiviteter til denne specielle dag for LEGO-kollegaer i hele verden.
Som del af det globale Play Day team med ekspertise inden for udvikling af kreativitet og leg, har jeg styret projektet med den overordene opgave at sikre, at Play Day 2023 programmet kom til live ved at styre interne og eksterne partnere, kreative bureauer, videografer og stakeholder management. Jeg har virkeligt lavet mange forskellige opgaver inkl. briefing, indhentning af tilbud, styring af flow/proces indtil færdiggørelse, koordinering af flere fotoshoots og videoshoots, sørge for content og koordinere intern kommunikation, oversættelser og alle grafiske og visuelle designs samt planlægning og koordinering af logistikken for at gøre Play Day til en realitet.
Play Day er et stort og komplekst projekt, som skal justeres, skaleres og tilpasses mange forskellige typer af lokationer: fra store produktionssites til detailbutikker og remote ansatte. Jeg fik virkeligt brugt mine stærke organisatoriske evner, min strukturerede tilgang og evne til at drive projekter proaktivt med at fastsætte af deadlines og milepæle. Jeg elsker at arbejde selvstændigt og som en del af et team. Det var sjovt, udfordrende, spændende, intenst og lærerigt.
Det var inspirerende og lærerigt at arbejde sammen med et ’legende team’. Jeg er stolt over alt det, vi, som team har opnået. Noget af det bedste, jeg tager med mig, er Læring gennem Leg principperne. Leg er med til at udvikle de sociale, emotionelle, kognitive, fysiske og kreative færdigheder. Det er en stor del af LEGO-kulturen og jeg har fået et godt indblik i, hvordan man kan implementere leg i arbejdsdagen og hvad det betyder, når man gør det.
Nogle af opgaverne var:
- Projektstyring af alle deadlines og milepæle samt ressourcer
- Styring af eksterne partnere: kreative bureauer, videograf, oversættelsesbureau, øvrige leverandører
- Filstyring og varetagelse af fildeling med alle LEGO sites
- Booking af video- og fotoshoots, test og workshops
- Styring og udfærdigelse af content samt koordinering
- Varetage interne interessenter
- Logistik – planlægning og koordinering af forsendelser
- Support til intern kommunikation, administration, e-mails.
Lancering af serviceydelser
I global tech-virksomhed
Jeg fungerede som freelance projektleder i en den globale tech-virksomhed Universal Robots i Odense 3 dage om ugen i 5 måneder. Jeg arbejdede med et globalt marketingprojekt for lancering af nye serviceydelser sammen med et internationalt stærkt team.
Opgaverne spændte fra udarbejdelse af messaging, value proposition, salgspræsentationer, brochurer, flyers, webside med videre. Her er opdateret Link til landingpage.
Universal Robots er en spændende virksomhed og jeg arbejdede tæt sammen med både produktudviklingen, salg og marketing. Det indledende arbejde med udfærdigelse af value proposition krævede et tæt samarbejde med produktudviklingen for at forstå alle de vigtige elementer og samtidigt at oversætte disse til et sprog, som kunderne forstår. Samtidigt var der stor fokus fra min side for at sikre, at alt content var i overensstemmelse med den nye messaging og value proposition på tværs af materialer og medier.
Jeg arbejdede også med de interne processer sammen med salgssupport for at sikre, at salgsupport også kunne håndtere de nye services offerings internt. Jeg har altid stor fokus på at de interne processerne fungerer for at sikre, at kunderne får en god oplevelse.
Når jeg som ekstern konsulent hjælper med opgaver, så kender jeg jo ikke virksomheden og de interne processer. Det betyder, at jeg kan stille spørgsmål og udfordre til nye løsninger, da jeg ikke kender til, hvad de plejer at gøre. Det er ofte en god ide at stille spørgsmål og udfordre ‘det vi plejer at gøre’. Jeg kan godt lide at arbejde med forbedring af de interne processer, så de også betyder en forbedring for kunderne.
Jeg nyder at arbejde i internationale teams og det var utroligt spændende at arbejde med dette globale lanceringsprojekt. Desuden har jeg stor erfaring med at arbejde sammen med ingeniører og jeg trives godt med samarbejde med udviklingsafdelingen, hvor min styrke er hele tiden at holde fokus på kunden og kundensbehov.
Nogle af opgaverne var:
-
Value proposition for 3 forskellige serviceydelser
-
Messaging for hver af de 3 serviceydelser
-
Koordinering af grafiske opgaver til landing page og brochure
-
Koordinering af opsætning, content og visuels til landingsiden
-
Content til hjemmeside, brochure og interne og eksterne salgspræsentationer
-
Interne og eksterne FAQs om serviceydelserne
-
Salgstræningsmaterialer
-
Partnerinformation
- Opdatering af prislister
- Interne processer til håndtering af nye serviceydelser.
Branding & vejvisning
God skiltning for sikker vejvisning
Jeg fungerede som freelance projektleder på et branding- og vejvisningsprojekt, hvor opgaven var at lave en bedre skiltning i et område med daglige besøg af lastbiler, varevogne, personbiler samt af gående eller kørende gæster. Udfordringen var, at de nuværende skilte havde forkert vejvisning eller der manglende vejvisning. Formålet var først og fremmest at skabe en sikker og klar vejvisning målrettet til både chauffører og gæster, som ikke kender område i forvejen. Skiltningen skal gøre det lettere for chauffører og gæster at komme frem til deres destination på egen hånd. God skiltning og sikker vejvisning er meget vigtigt.
Et sekundært formål var at sikre branding på alle vejvisningsskilte.
Et sådant projekt muliggør, at man gennemgår og gennemtænker, om nuværende vejvisningsnavne skal ændres og samtidig sikre branding. Derfor brugte vi lang tid på at definere hvilke informationer, der skulle stå på hvilke skilte, samt hvad stederne skulle hedde. Et andet vigtigt parameter var, at det skulle være en fleksibel løsning, som let kunne opdateres, der skulle genbruges så mange af de nuværende skilte som muligt og der skulle bruges af genbrugsplader til nye skilte.
Jeg gik mange gange i området for at sikre, at skiltene kom til at stå de rigtige steder. Desuden arbejdede vi med forskellige typer af skilte og vejvisning; henvisningsskilte, der viser vej til mål og identifikationsskilte, der bekræfter ankomst til mål.
Jeg var ikke med til den endelige af opsætning af skiltene, men stod for alle ansøgninger og godkendelser ved Teknik & Miljø. Alle skilte og vejvisning er for længst i brug. Jeg synes, at det er blevet et flot og funktionelt resultat. Det er jeg meget stolt af.
Nogle af opgaverne var:
- Udarbejdelse af skilteprincip, som sikrer overskuelig skiltning samt minimere antallet af informationer på skiltene.
- Koordinering af grafiske opgaver herunder udarbejdelse af skiltemanual for at sikre og understøtte en ensartet og konsistens skiltning og branding
- Koordinering med kunde og godkendelse af design og informationer
- Udarbejdelse af tilbudsmaterialer til leverandører
- Budgetoverblik og valg af leverandør
- Ansøgninger og godkendelse hos Teknik & Miljø for opsætning af nye skilte
- Plan for opsætning.
Branding og navneskift
Projektet indebærer at skifte navn, brand og identitet
Når AffaldVarme Aarhus den 1. marts 2022 skifter navn til Kredsløb, så er det med mig som projektleder for implementeringen af det nye navn ♻️
Her kan du læse forskellige artikler om offentliggørelsen:
- iEnergi: Østjyder sender energi og ressourcer i nye kredsløb
- Dakota: Nyhed: AffaldVarme Aarhus bliver til Kredsløb
- Dansk Fjernvarme: AffaldVarme Aarhus skifter navn til Kredsløb
- Klimamonitor: AffaldVarme Aarhus skifter navn til Kredsløb
- Aarhus lokalavis: AffaldVarme Aarhus skifter navn til Kredsløb
Projektet indebærer at skifte navn, brand og identitet på en række fysiske og digitale kontaktpunkter samt et stort arbejde med interne og eksterne interessenter i forhold til at sikre en god og effektiv proces.
Jeg har siden midt august arbejdet med det store brandingprojekt som omhandler implementeringen af AffaldVarme Aarhus’ nye navn. Dette projekt er både et branding- og et forandringsprojekt, idet et nyt navn er en forandring, og derfor er det vigtigt at få alle medarbejder og interessenter med. For mig handler projektledelse om meget mere end blot styring af projektplanen, ressourcer og budget. Det er vigtigt, at processen fremmer samarbejdet og gennemførelsen af projektet. Derfor er løbende forventningsafstemning og kommunikation med projektteam, sporledere, styregruppe, medarbejdere og interessenter meget vigtigt for mig.
Jeg har været med fra udvikling af navnetræk, til bestyrelsens valg af Kredsløb og med udviklingen af den visuelle brandidentiet i samarbejde med reklamebureau. Det nye navn Kredsløb blev offentliggjort internt i slutningen af november 2021 og eksternt dagen efter med en pressemeddelelse. Hertil fik jeg lavet en animationsfilm, som fortæller det nye navn og fortæller samtidigt det, som AffaldVarme Aarhus allerede laver nu. Men nu skal virksomheden være mere synlige og med et navn, som bedre viser deres fokus på den grønne omstilling. Navnet Kredsløb er et navn, som bedre kendetegner den opgave, virksomheden har. Læs mere her: www.kredslob.dk/nytnavn
AffaldVarme Aarhus er en spændende virksomhed, som virkeligt arbejder for den grønne omstilling. Med det nye navn Kredsløb kan brandet få en endnu vigtigere rolle i fremtiden.
Det er et spændende brandingprojekt, som bygger videre på det arbejde, der blev lavet, da AffaldVarme Aarhus blev et selskab ultimo 2019. En af konsekvenserne ved selskabsgørelsen var, at virksomheden ikke længere må bruge byvåbnet som logo. Det betyder blandt andet, at alle skilte, arbejdstøj og folie på biler skal udskiftes og derfor har vi arbejdet med den visuelle brandidentitet.
For mig er dette et drømmeprojekt at få lov at være projektleder for. Sammen med et dygtigt marketingteam og en meget engageret organisation, kan jeg kombinere mine styrker inden for marketing, events og projektledelse. En vigtig rolle er selve kommunikation og samarbejde på tværs af organisationen, som jeg mener er meget vigtigt for en succesfuld implementering. Det har været en god læring at være med til kategorisering af alle fysiske kontaktpunkter og med at få implementeret Kredsløb på disse på den bedste måde for at sikre synlighed og branding.
Nogle af opgaverne er:
- Plan for implementering og styring af udrulningsplan
- Planlægning af offentliggørelse af navnet samt kick off
- Intern og ekstern kommunikation
- Branding af de fysiske og digitale kontaktpunkter
- Briefing og koordinering af grafiske opgaver for fysiske og digitale kontaktpunker med intern og ekstern grafisk designere: arbejdstøj, skilte, bilfolie, banner til skraldebiler og mange flere
- Samarbejde med interne og eksterne interessenter, arbejdsgrupper og en styregruppe
- Brandingstrategi og kernefortælling
- Udformning af interne Q&A
- Navneudvikling og CVI
- Budskaber til fysiske og digitale kontaktpunkter.
Projektleder i bureau
Kommunikation, digitale projekter, animation, video, SoMe
Som freelance projektleder hos kommunikationsbureauet Phoenix Design Aid har jeg i ca. 5 måneder arbejdet med internationale kunder og eksperter inden for områder som kommunikationsstrategi, branding, grafiske og digital design, konceptdesign og visuel identitet, webservices, video, animationer og fotografi. Phoenix er specialiseret i projekter for FN, EU, Universiteter og NGO’er.
Jeg stod for flere digitale projekter f.eks. udvikling af microsites og et data vizualisation website samt digitale rapporter, herunder også et større r-kodningsprojekt.
Jeg stod også for at implementere en kommunikationsstrategi inkl. branding, visuel brand identitet og sociale medier strategi for en kunde inden for bæredygtig energi. En del af projektet krævede, at jeg også selv stod for selve implementeringen af posts på flere platforme og via ContentCal. Det indebar design og udvælgelse af visuelle billeder og designs i Adobe XD. Desuden blev der udviklet en animationsvideo og diverse content til nyhedsbreve, website, posts til de sociale media samt PR-materiale. Det var virkeligt nogle spændende projekter.
Udover projektledelse og planlægning, herunder budget-, tids- og ressourcehåndtering, ledelse afprojektmøder og styring af scope stod jeg for at sikre af kvalitet og fremdrift. Derudover stod jeg for tilbudsgivning herunder besvarelse af tenders fra FN-organisationerne, briefing af teams og daglig kontakt med samarbejdspartnere og kunder.
Bureauverden har altid fascineret mig og jeg har arbejdet med mange bureauer og det har været en oplevelse at arbejde i et bureau med internationale kunder fra FN og NGO’er, hvilket gav projekterne endnu en dimension. Samtidigt mindede det mig om mit arbejde på den danske FN-mission i New York i 2002-2004.
Til styring af kundeprojekterne anvendte jeg Trello og Jira, både som internt styringsredskab men også med projektteam og kunder.
Nogle af opgaverne var:
- udvikling af microsites til visning af valgresultater blandt andet
- udvikling af et data vizualisation website til visualisering af udviklingen af forskellige data og digitale og rapporter
- r-kodningsprojekt af statistiske grafer og diagrammer.
- Design og layout af forskellige rapporter og materialer
- Udvikling og implementering af en kommunikationsstrategi inkl. branding, visuel brand identitet og sociale medie strategi for en kunde inden for bæredygtig energi.
- Udvikling af animationsvideo og diverse content til nyhedsbreve, website, de sociale media samt PR-materiale
- Rådgivning kunderne omkring digitale adfærd
- Tæt samarbejde med eksterne partnere, designere og udviklere
- Besvarelse af tender fra forskellige FN-organisationer inden for opgaver med kommunikation digitale projekter, fotoopgaver, animationer/videoer herunder også at sætte et rette projektteam.
Freelance eventplanner
Planlægning af store og små events, fyraftensmøder og webinarer
Jeg elsker, når arrangementer bliver en succes. Det kræver planlægning og styr på alle detaljerne – og det er lige noget for mig. Ikke ét arrangement er ens, men jeg har stor erfaring med forskellige typer af events, og jeg bygger videre på denne erfaring ved et hvert nyt arrangement.
Som freelance eventplanner har jeg i 2020 og 2021 lavet omkring 30 forskellige arrangementer for DJ Kommunikations ca. 3.400 medlemmer, dvs. medlemmer af Dansk Journalistforbund med fastansættelse inden for kommunikation.
Som freelance eventplanner står jeg for at arrangere både fysiske og digitale events, f.eks. fyraftenmøder, større events og webinarer. Arrangementerne forgår primært i København, men også i f.eks. i Aarhus, Odense, Aalborg og Kolding. Fokus er på faglig læring for medlemmerne blandt andet, hvordan trends kan påvirke kommunikationsarbejdet, politiske kampagner og kommunikation og andre relevante temaer inden for kommunikation.
Jeg har været utroligt glad for at hele processen med sparring med DJ Kommunikations bestyrelse omkring emner og mulige foredragsholdere til kontakten og afklaring med nogle af de dygtigste fagfolk og eksperter inden for et bredt kommunikationsfelt. At få alle ender til at gå op med lokationer og gode beskrivelser af arrangementerne.
Arrangementerne fremgår af DJ Kommunikations hjemmeside og sociale medier. Her er eksempel på online arrangementer, som jeg har stået for:
Webinar med Tommy Zwicky: Fra helt til skurk og tilbage igen
Webinar: #fakenews – definitioner, tips og tendenser
Webinar: Nye medietendenser påvirker din kommunikation
Webinar: Forstå dine brugere og gør din kommunikation mere effektiv
Astrid Haug: Valgkamp i en Covid-19 digital verden
Public Diplomacy – Værdifortællingen om Danmark til udlandet
Freelance marketinghjælp
Planlægning og overblik over marketingopgaver og indsatser
Som fast marketinghjælp i afgrænsede perioder har jeg for forskellige kunder – enten faste timer pr. uge eller timer efter behov – varetaget virksomhedens marketingopgaver og -aktiviteter.
Jeg sikre, at der er overblik over marketingaktiviteterne og de igangværende projekter. Jeg hjælper med at opstarte projekter og sikre, at der er en god sammenhæng.
Jeg har en kunde pt. hvor jeg hjælper med at opdatere deres hjemmeside med nyheder og stillingsopslag alt efter behov. De har ikke brug for en fast marketingmedarbejder og derfor er det en god løsning for dem at have en fleksibel aftale, hvor jeg hjælper efter behov.
For en tidligere kunde, Dryp Aps, har jeg opbygget deres LinkedIn profil og lavet ugentlige indlæg og content. Derudover koordinererede og skrev jeg indhold til deres første hjemmeside og arbejdede tæt sammen med hjemmesideudvikleren. Jeg opsatte deres Google my business konto og hjalp med opstart af deres YouTube kanal. Vi brugte Asana til projektstyring og jeg stod for styring af marketingopgaverne, så der var overblik og planer for indlæg, cases, artikler, whitepapers med videre.
Jeg lavede en marketingstrategi til dem for at sikre, at der er synergi mellem deres marketingaktiviteter og digitale indsatser. Samtidigt sikrede jeg, at der var en sammenhæng mellem virksomhedens værdier og kommunikationen. Kommunikationen skal klart fortælle, hvad virksomhedens løsninger faktisk kan og bidrager med samtidigt er det vigtigt at kommunikere med målgruppen.
Jeg hjalp med planlægning af messer, præsentationer og anden kommunikation som f.eks. tekniske guides som quick start guide, prislister mv.
Her er link til Dryps hjemmesiden og LinkedIn.
Administrativ projektledelse
IFD Grand Solution
Som projektleder hos Teknologisk Institut har jeg varetaget projektadministrator på Grand Solution projektet AM-LINE 4.0, finansieret af Innovationsfonden (IFD). AM-LINE 4.0 skal sikre, at danske virksomheder får viden og kapacitet til at udnytte potentialet med produktion af 3D-print af metalemner. Projektets konsortium består af 9 partnere, hvor Teknologisk Instituttet var projektleder. De øvrige partnere er: Grundfos, Danfoss, DTU, Adimant, Scada Minds, Niras, MADE og TWI.
Der er særlige krav og formalia (som med andre støttede projekter), som er vigtige for projektstyringen, hvorfor jeg har brugt min gode strukturtilgang og mit overblik til at sikre overblik projektets faser og formalia. Det kræver styr på, at alle retningslinjer, deadlines, formalia og deliverables overholdeles. I disse projekter er projektlederen ofte en faglig person, som både skal styre projektadministration sammen med et ansvar som arbejdspakkeleder.
Fordelen ved at have en projektleder som mig til at varetage projektadministrationen er, at den faglige projektleder kan fokusere på det faglige projektarbejde.
Jeg har blandt andet sørget for planlægning og koordinering af alle halvårs statusmøder mellem partnerne samt styregruppemøder, formalia, deling af faglig information og dokumentation. Det betyder også at være bindeled mellem partnerne og fonden og den fagligt ansvarlige projektleder. Det dækker også afrapportering til IFD.
Derudover stod jeg for administration og planlægning af formidlingsaktiviteter: diverse arrangementer, konferencer, netværksmøder, kurser, workshops og messer. Blandt andet MADE Open Lab. Jeg har varetaget alt omkring kursusstruktur og -administration.
Det kræver en struktureret tilgang og detaljeret planlægning, som er noget, jeg elsker at arbejde med.
Henning Henningsen skriver: Cecilie har en meget stor styrke i sin strukturerede tilgang til opgaverne, og et planlægningsgen ud over det sædvanlige. Hun er en sand mester i at sikre, at tingene gøres i tide, samtidig med, at intet er glemt.
Facilitator & projektleder
af events
Som freelance projektleder og facilitator i barselsnetværket Inspired Beyond Babies i perioden januar-november 2019 har jeg planlagt og eksekveret de månedlige events og stået for opbygning af barselsnetværket i Jylland. Konceptet for netværket er, at de barslende tager deres babyer med, og de faglige foredrag holdes hos forskellige værtsvirksomheder. Jeg har haft frihed til at sætte mit præg på på konceptet og det har været lærerig at være med til at styrke netværket.
Med min struktur og mit overblik har jeg sørget for, at der var styr på alle deltaljer. Jeg har fundet inspirende foredragsholdere og værtsvirksomheder, og varetaget al koordination, herunder også tilmeldinger og praktisk information til deltagerne. Jeg har markedsført foredragene via indlæg på de sociale medier og lavet beskrivelse af foredragene på hjemmesiden. Derudover har jeg varetaget facilitering af arrangementet og refleksionsøvelserne samt sørget for livestreaming af foredragene på Facebook.
En meget spændende opgave, hvor jeg stod for at:
- beskrive og redigere hjemmesiden i WordPress
- finde lokaler til månedlige netværksarrangementer
- koordinere og projektlede med foredragsholdere og værtsvirksomheder
- koordinere tilmeldinger og sende mails til deltagerne
- markedsføre på SoMe kanaler af foredrag og events
- facilitere arrangementerne; herunder lave præsentationer, netværks- og refleksionsøvelser
- finde foredragsholdere til vores arrangementer
- opbygge netværket i Aarhus
- fokusere på at skabe et åbne og ærlige rum i netværket og styrke dette mellem deltagerne.
Virkelig en opgave, hvor jeg har brugt mig selv og mine styrker: struktureret projektledelse, selvstændig, idérig og energisk.
Anne Sophie skriver: “Første gang at Inspired Beyond Babies afholdte et foredrag UDEN mig! Det er altså helt vildt – og fantastisk! – at man er kommet dertil. Dejligt at kunne give Århus-faklen trygt videre til dygtige Cecilie Reinholt Woller …”.